Wikipedia

2010s in Hong Kong

The 2010s in Hong Kong refers to Hong Kong during the period from 2010 until 2019 under the People's Republic of China (PRC), in which this period of this decade were marred by the political instability, as well as the health crisis that occurs in the end of 2019.

Politics [ edit ]

Umbrella Revolution [ edit ]

The Umbrella Revolution erupted spontaneously in September 2014 in protest of a decision by China's Standing Committee of the National People's Congress (NPCSC) on proposed electoral reform. The austere package provoked mobilisation by students, and the effects became amplified into a political movement involving hundreds of thousands of Hong Kong citizens by heavy-handed policing and government tactics.

2016 Independence Protest [ edit ]

Social tension has heightened extensively due to PR China's effort in exerting everyday influences in Hong Kong. The territory currently delegates control of PR Chinese immigrants, as well as issue of visitor permits, to Chinese authorities. On the first day of Chinese New Year 2016, riots targeting the police force broke out. The most recent survey in 2016 in Hong Kong shows that 17.8% respondents considered themselves as "Chinese citizens", whereas a staggering 41.9% considered themselves purely as "citizens of Hong Kong". Hong Kong nationalism and Chinese interventions in Hong Kong has steadily been growing ever since. Organizations in Hong Kong continue to protest for an independent Hong Kong, similar to Singapore.

2019–20 Hong Kong protests [ edit ]

Health [ edit ]

2015 - 2017 youth suicide [ edit ]

2019 - 2020 Coronavirus Outbreak [ edit ]

Media [ edit ]

Decline of Asia Television and relaunch as streaming platform [ edit ]

One of the oldest television network in Hong Kong, Asia Television suffers the decline since the transfer of several stakes of network to Chinese property businessman Wang Zheng. Since the takeover, Asia Television attempting to convert current channels to news channel network which known as the CNN of Asia by replacing the television drama series to talk show and news program had further contributed to additional decline of viewership of Asia Television.[1] In addition, the news reporting from Asia Television which were inaccurate and biased had led to backlash from both community and the central government, especially the false reporting of the death of Jiang Zemin, former General Secretary of the Communist Party of China on 6 July 2011, and the biased reporting against the group of anti-Moral and National Education students.[1] Asia Television also suffers from financial issues, especially their inability to pay wages to their employees,[2] and unpaid bills to Hop Chung Tourist Car Company, a long-time transport contractor of ATV,[3] which both these incident has led to several lawsuit filed against the broadcast company.

The decline and troubling nature of Asia Television results in Executive Council's decision to not renew Asia Television's over-the-air broadcasting license, while at the same time approving the over-the-air broadcasting license to another broadcaster, HK Television Entertainment (known as ViuTV), on 1 April 2015.[4][5] The revoke of the license were followed by the liquidation process of ATV and its assets which laid off all the staffs and winding down the operation of ATV with assistance from Deloitte on 26 February 2016.[6] The last day for the ATV over-the-air broadcasting is on 1 April 2016, in which the following day, their former broadcast spectrum were taken over by RTHK TV 31, CGTN Documentary and ViuTV.[7][8]

In December 2017, Asia Television was revived as OTT service which has its content streamed over the internet instead of relying on over-the-air broadcasting. Among the programs that are offered from online services including the revival edition of Hong Kong version of Who Wants to Become a Millionaire and Miss Asia Pageant, as well as ATV original dramas and documentaries.[9][10][11]

References [ edit ]

  1. ^ a b Chow, Vivienne (29 March 2015). "Wong Ching, the leading man in ATV's sorry drama". South China Morning Post. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 3 April 2015.
  2. ^ "The Failed and Unpaid Wages Between July and September". Sina Corp. Archived from the original on 6 January 2015.
  3. ^ "Coach firm chases ATV over unpaid bills". The Standard. 20 June 2013. Archived from the original on 5 July 2015.
  4. ^ Zheng, Anjie; Steger, Isabella (1 April 2015). "Hong Kong's Oldest TV Station, ATV, to Shut Down". The Wall Street Journal. Archived from the original on 15 November 2016.
  5. ^ "Hong Kong Government Strips ATV of Broadcast License". Variety. Archived from the original on 24 March 2016. Retrieved 18 March 2016.
  6. ^ "Hong Kong judge appoints Deloitte as provisional liquidator for beleaguered ATV". South China Morning Post. Archived from the original on 28 February 2016. Retrieved 18 March 2016.
  7. ^ "Farewell ATV as its survival fight ends". The Standard. Archived from the original on 24 April 2016. Retrieved 11 April 2016.
  8. ^ "ATV, World's Oldest Chinese TV Channel, Closes Down". Variety. Archived from the original on 6 April 2016. Retrieved 11 April 2016.
  9. ^ "ATV to return with launch of digital media platform". EJ Insight. 18 December 2017. Archived from the original on 23 December 2017. Retrieved 1 April 2018.
  10. ^ "ATV makes a comeback with app launch". RTHK. Archived from the original on 2 April 2018. Retrieved 2 April 2018.
  11. ^ "【馮仁昭四圍超】亞視揼本搞亞姐何麗全:全年最大投資". Apple Daily 蘋果日報. Retrieved 3 August 2018.
What is this?