Wikipedia

The Australian

The Australian
The Australian cover 26 July 2017.jpg
The Australian front cover on 26 July 2017
Type Newspaper
Format Broadsheet, Online, App
Owner(s) News Corp Australia
Editor-in-chief Chris Dore
Editor John Lehmann
Founded 14 July 1964; 55 years ago (1964-07-14)
Headquarters 2 Holt Street, Surry Hills, New South Wales, Australia
Country Australia
Circulation 88,581 (Daily, 2018)[1]

230,182 (Weekend, 2015)

135,783 (Digital, 2018)
ISSN 1038-8761
Website www.theaustralian.com.au

The Australian is a broadsheet newspaper published in Australia from Monday to Saturday each week since 14 July 1964, and is the country's most circulated nationally distributed newspaper, available in each state and territory.[2] It rivals other nationally distributed newspapers like the business-focused Australian Financial Review and The Saturday Paper. The Australian is owned by News Corp Australia.

Parent companies [ edit ]

The Australian is published by News Corp Australia, an asset of News Corp, which also owns the sole daily newspapers in Brisbane, Adelaide, Hobart and Darwin, and the most circulated metropolitan daily newspapers in Sydney and Melbourne.[3] News Corp's Chairman and Founder is Rupert Murdoch.

The Australian integrates content from overseas newspapers owned by News Corp Australia's international parent News Corp, including The Wall Street Journal and The Times of London.[3]

History [ edit ]

The first edition of The Australian was published by Rupert Murdoch on 15 July 1964, becoming the third national newspaper in Australia following shipping newspaper Daily Commercial News (1891)[4] and Australian Financial Review (1951). Unlike other original Murdoch newspapers, it is not a tabloid publication.[5] At the time, a national paper was considered commercially unfeasible, as newspapers mostly relied on local advertising for their revenue. The Australian was printed in Canberra, then plates flown to other cities for copying.[6] From its inception the paper struggled for financial viability and ran at a loss for several decades.[5]

A Sunday edition, The Sunday Australian, was established in 1971.[7] However, it was discontinued in 1972 because there was insufficient press capacity to print it as well as The Sunday Telegraph and the Sunday Mirror.[8]

The Australian's first editor was Maxwell Newton, before leaving the newspaper within a year,[6] and was succeeded by Walter Kommer, and then by Adrian Deamer. Under his editorship The Australian encouraged female journalists, and was the first mainstream daily newspaper to hire an Aboriginal reporter, John Newfong.[9]

During the 1975 election, campaigning against the Whitlam government by its owner led to the newspaper's journalists striking over editorial direction.[6]

Editor-in-chief Chris Mitchell was appointed in 2002 and retired on 11 December 2015; he was replaced by Paul Whittaker formerly editor-in-chief of The Daily Telegraph.[10]

In May 2010, the newspaper launched the first Australian newspaper iPad app.[11]

In October 2011 The Australian announced that it was planning to become the first general newspaper in Australia to introduce a paywall, with the introduction of a $2.95 per week charge for readers to view premium content on its website, mobile phone and tablet applications.[12] The paywall was officially launched on 24 October, with a free 3-month trial.[13]

In September 2017 The Australian launched their Chinese website.[14]

In October 2018 it was announced that Chris Dore, former editor of The Daily Telegraph, would be taking over as editor-in-chief.[15]

Coverage [ edit ]

Daily sections include National News (The Nation) followed by Worldwide News (Worldwide), Sport and Business News (Business). Contained within each issue is a prominent op/ed section, including regular columnists and non-regular contributors. Other regular sections include Technology (AustralianIT), Media (edited by Darren Davidson since 2015), Features, Legal Affairs, Aviation, Defence, Horse-Racing (Thoroughbreds), The Arts, Health, Wealth and Higher Education. A Travel & Indulgence section is included on Saturdays, along with The Inquirer, an in-depth analysis of major stories of the week, alongside much political commentary. Saturday lift-outs include Review, focusing on books, arts, film and television, and The Weekend Australian Magazine, the only national weekly glossy insert magazine. A glossy magazine, Wish, is published on the first Friday of the month.

"The Australian has long maintained a focus on issues relating to Aboriginal disadvantage."[3][context?] It also devotes attention to the information technology, Defence and mining industries,[3] as well as the science, economics, and politics of climate change. It has also published numerous "special reports" into Australian energy policy.

The Australian Literary Review was a monthly supplement from September 2006 to October 2011.[16]

Editorial and opinion pages [ edit ]

Former editor Paul Kelly stated in 1991 that "The Australian has established itself in the marketplace as a newspaper that strongly supports economic libertarianism".[17] Laurie Clancy asserted in 2004 that the newspaper "is generally conservative in tone and heavily oriented toward business; it has a range of columnists of varying political persuasions but mostly to the right."[18] Former editor-in-chief Chris Mitchell has said that the editorial and op-ed pages of the newspaper are centre-right.[19]

In 2007 Crikey described the newspaper as generally in support of the Liberal Party and the then-Coalition government, but has pragmatically supported Labor governments in the past as well.[20] In 2007 The Australian announced their support for the Rudd Australian Labor Party in the Federal election.[21]

The Australian presents varying views on climate change, publishing articles by those who disagree with the scientific consensus such as Ian Plimer, and authors who agree with the scientific consensus such as Tim Flannery and Bjørn Lomborg.[22] A 2011 study of the previous seven years of articles claimed that four out of every five articles were opposed to taking action on climate change.[23][24]

In 2010 the ABC's Media Watch presenter Paul Barry accused The Australian of waging a campaign against the Australian Greens, and the Greens' federal leader Bob Brown wrote that The Australian has "stepped out of the fourth estate by seeing itself as a determinant of democracy in Australia." In response, The Australian opined that "Greens leader Bob Brown has accused The Australian of trying to wreck the alliance between the Greens and Labor. We wear Senator Brown's criticism with pride. We believe he and his Green colleagues are hypocrites; that they are bad for the nation; and that they should be destroyed at the ballot box."[25]

The Australian has been criticised by some media commentators for helping to promote a right-wing agenda, and encouraging political polarisation in Australia.[26][27][28]

Notable stories [ edit ]

AWB kickback scandal [ edit ]

Caroline Overington, a senior journalist writing for The Australian reported in 2005 about the Australian Wheat Board funneling hundreds of millions of dollars to Iraq and the government of Saddam Hussein before the start of the Iraq War.[29] This story became known as the AWB oil-for-wheat scandal, and resulted in a commission of inquiry into the matter.[30] Overington received a Walkley award for her coverage.[31]

Stimulus Watch [ edit ]

In 2009, The Australian ran many articles about the Rudd Government's Building the Education Revolution policy, which uncovered evidence of over-pricing, financial waste and mismanagement of the building of improvements to schools such as halls, gymnasiums and libraries. On the newspaper's website, there was a section named "Stimulus Watch", subtitled "How your Billions Are Being Spent", which contained a large collection of such articles.[32]

The following year, other media outlets also reported these issues and the policy turned into a political embarrassment for the government, which until then had been able to ignore The Australian's reports. Along with the government's insulation stimulus policy, it contributed to criticisms, perceptions of incompetence and general dissatisfaction with the government's performance.[33][34]

On 16 July 2010 it was reported that Julia Gillard had admitted that the school-building program was flawed and that errors had been made because the program was designed in haste to protect jobs during the global financial crisis.[35]

AWU Affair [ edit ]

In 2011 Glenn Milne reported on the allegations against Prime Minister Julia Gillard concerning the AWU affair including a claim regarding Gillard's living arrangements with Australian Workers' Union official Bruce Wilson. Gillard contacted the chief executive of The Australian, resulting in the story being removed and an apology and retraction posted in its place.[36]

On 18 August 2012 Hedley Thomas reported that Gillard had left her job as a partner with law firm Slater and Gordon as a direct result of a secret internal investigation in 1995 into corrupt conduct on behalf of her then-boyfriend Ralph Blewett.[37] The story was ignored for a long time by other media outlets until after Gillard held a press conference to respond to the allegations against her.[38] In 2013 the Fair Work Commission commenced initial inquiries into allegations of improper union financial conduct, and the government initiated a judicial inquiry into the AWU affair in December of that year as part of a royal commission into trade unions.[39]

The Teacher’s Pet [ edit ]

The Teachers Pet, an investigation into the disappearance of Lynette Dawson, is a podcast written by Hedley Thomas and Slade Gibson that ran in 2018. It was credited with generating new leads that led to the subsequent arrest of Chris Dawson for the murder of his wife,[40] and the setting up of police enquiry Strike Force Southwood to explore claims of sexual assaults and student-teacher relationships at several Sydney high schools brought up on the podcast.[41] The series has had 28 million downloads,[42] was the number one Australian podcast and reached number one in the UK, Canada and New Zealand.[43] Both Hedley and Gibson received Gold Walkley awards for their work on the series.[44]

Columnists and contributors [ edit ]

Regular columnists include Janet Albrechtsen, Troy Bramston, Paul Kelly, Chris Kenny, Brendan O'Neill, Nicolas Rothwell, Imre Salusinszky, Niki Savva, Angela Shanahan, Dennis Shanahan, Greg Sheridan, Judith Sloan, Emma Jane, Peter van Onselen, Graham Richardson and Phillip Adams. It also features daily cartoons from Peter Nicholson.

Occasional contributors include Gregory Melleuish, Kevin Donnelly, Caroline Overington, Tom Switzer, James Allan, Hal G.P. Colebatch, Luke Slattery, Noel Pearson, Bettina Arndt, Julia Gillard, Kevin Rudd, Tony Abbott and Lucian Boz.

Former columnists include Mike Steketee, David Burchell, Michael Stutchbury, Simon Adamek, George Megalogenis, Glenn Milne, Cordelia Fine,[45] Alan Wood, Michael Costa, P. P. McGuinness, Michael Costello, Frank Devine, Matt Price and Christopher Pearson. Former cartoonists include Bill Leak.

Australian of the Year Award [ edit ]

In 1971, The Australian instituted their own "Australian of the Year award" separate and often different from the Australian of the Year chosen by the government's National Australia Day Council. Starting in 1968, the official award had long had links to the Victorian Australia Day Council, and at the time there was a public perception it was state based. As a national newspaper, The Australian felt they were better situated to create an award that more truly represented all of Australia.[46] Nominees are suggested by readers, decided upon by an editorial board, and awarded in January of every year.[47]

Circulation [ edit ]

As of March 2015, the weekday edition circulation was 104,165 and the weekend edition was 230,182, falling 6.5 per cent and 3.3 per cent respectively compared to the same period in 2014. The Australian had 67,561 paid digital subscribers in the same period.[48]

In the June quarter of 2013, the average print circulation for The Australian on weekdays was 116,655 and 254,891 for The Weekend Australian. Both were down (9.8 and 10.8%) compared to the June quarter the previous year.[49]

According to third-party web analytics providers Alexa and SimilarWeb, The Australian's website, theaustralian.com.au, is the 72nd and 223rd most visited website in Australia respectively, as of August 2015.[50][51] SimilarWeb rates the site as the 23rd most visited news website in Australia, attracting almost 3 million visitors per month.[51][52]

According to Roy Morgan Research, in September 2018 The Australian had a readership of 303,000.[2]

Awards [ edit ]

The paper has won Pacific Area Newspaper Publishers' Association awards on several occasions;

  • 2007 Online Newspaper of the Year award[53]
  • 2017 Daily Newspaper of the Year, Weekend Newspaper of the Year and Best Mobile site categories[54][55]

Several journalists writing for The Australian have received Walkley awards for their investigative reporting.

See also [ edit ]

References [ edit ]

  1. ^ Samios, Zoe (16 August 2018). "ABCs: Newspaper circulation suffers across the board with falls as large as 16%". Mumbrella. Retrieved 8 September 2019.
  2. ^ a b "Australian Newspaper Readership, 12 months to September 2018". Roy Morgan. September 2018. Retrieved 9 January 2019.
  3. ^ a b c d Manning, James (10 March 2008). "National daily plans new business website and monthly colour magazine". MediaWeek. Sydney, Australia (854): 3, 7, 8.
  4. ^ Daily commercial news and shipping list, National Library of Australia Trove, archived from the original on 26 March 2014
  5. ^ a b Cryle, Denis (2008). Murdoch's flagship (PDF). Melbourne University Press. ISBN 978-0-522-85675-0. Archived from the original (PDF) on 22 March 2012.
  6. ^ a b c Tiffen, Rodney. "The Australian at forty-five". inside.org.au. Archived from the original on 21 April 2013. Retrieved 16 April 2013.
  7. ^ Events and issues that made the news in 1971, National Archives of Australia
  8. ^ Time for a change, The Australian, 2014
  9. ^ Cryle, Denis (2008). Murdoch's Flagship: The First Twenty-five Years of the Australian Newspaper. Academic Monographs. p. 174. ISBN 9780522859911 – via Google books.
  10. ^ Davidson, Darren (2 December 2015). "Chris Mitchell retires, Paul Whittaker new editor-in-chief of The Australian". The Australian. Retrieved 4 January 2016.
  11. ^ Omar Dabbagh (17 May 2010). "The Australian launches iPad newspaper app". PC World. IDG Communications. Archived from the original on 22 May 2010. Retrieved 3 April 2011.
  12. ^ Dick, Tim (18 October 2011). "Australian to charge $2.95 a week for all online content". The Age. Melbourne. Archived from the original on 18 October 2011.
  13. ^ "Paywall turns The Australian gold". B&T Weekly. 9 November 2011. Retrieved 31 December 2018 – via Proquest.
  14. ^ Kallios, Natarsha; Connellan, Matt (21 September 2017). "The Australian newspaper launches Chinese language website". SBS News. Retrieved 20 October 2018.
  15. ^ Duke, Jennifer (7 October 2018). "Paul Whittaker appointed Sky News CEO in News Corp shake-up". The Sydney Morning Herald. Retrieved 2 January 2019.
  16. ^ "The Australian Literary Review". Austlit. 23 October 2015. Retrieved 5 January 2019.
  17. ^ Manne, Robert, ed. (2005). Do Not Disturb: Is the Media Failing Australia?. Black Inc. p. 60. ISBN 9780975076941.
  18. ^ Clancy, Laurie (2004). Culture and customs of Australia. Greenwood Publishing Group. p. 126. ISBN 978-0-313-32169-6.
  19. ^ Mitchell, Chris (9 March 2006). The Media Report Archived 17 January 2008 at the Wayback Machine. Australian Broadcasting Company.
  20. ^ "Crikey Bias-o-meter: The newspapers". Crikey. 26 June 2007. Retrieved 23 December 2018.
  21. ^ "Election 07: The newpapers' choice this time round". Crikey. 23 November 2007. Retrieved 4 April 2019.
  22. ^ Jowit, Juliette (30 August 2010). "Bjørn Lomborg: $100bn a year needed to fight climate change". The Guardian. London. Archived from the original on 9 November 2013.
  23. ^ Lowe, Ian (November 2011). "Newspaper Biased Against Climate Change". Australasian Science. Archived from the original on 22 September 2017.
  24. ^ "News Corp is Bad News". ABC News. 21 November 2011. Archived from the original on 9 February 2018. Retrieved 1 August 2018.
  25. ^ Barry, Paul. "Gunning for The Greens". Media Watch. abc.net.au. Archived from the original on 5 May 2013. Retrieved 20 March 2013.
  26. ^ Muller, Denis (19 June 2017). "Mixed media: how Australia's newspapers became locked in a war of left versus right". The Conversation. Archived from the original on 8 August 2018. Retrieved 8 August 2018.
  27. ^ Simons, Margaret (June 2014). "The decline of the 'Australian'". The Monthly. Archived from the original on 7 July 2018. Retrieved 1 August 2018.
  28. ^ Buckell, Jim (7 December 2015). "Ideology runs rampant at Rupert Murdoch's Australian newspaper". The Guardian. Archived from the original on 8 August 2018. Retrieved 8 August 2018.
  29. ^ Cica, Natasha (18 May 2007). "Kickback". Sydney Morning Herald. Archived from the original on 14 May 2016. Retrieved 27 March 2019.
  30. ^ Caroline Overington (May 2007). "Kickback:Inside the Australian Wheat Board scandal". Allen & Unwin. Archived from the original on 30 June 2016.
  31. ^ "Walkley Award winners announced". The Age. 30 November 2006. Retrieved 2 April 2019.
  32. ^ various (2009). "Stimulus Watch". The Australian. News Limited.
  33. ^ Tim Blair (21 April 2016). "Incompetence And Waste Versus Waste And Incompetence". The Australian. The Daily Telegraph. Retrieved 19 April 2019.
  34. ^ Geoff Rossiter (19 April 2019). "Kevin Rudd: Literally the most incompetent and cowardly Prime Minister in Australian history". The Australian. Retrieved 6 May 2010.
  35. ^ Matthew Franklin and Patricia Karvelas (16 July 2010). "Julia Gillard admits school mistakes". The Australian. News Limited. Retrieved 3 April 2011.
  36. ^ Wright, Tony (30 August 2011). "Bombshell for Gillard explodes under Murdoch press". The Sydney Morning Herald. Retrieved 22 August 2012.
  37. ^ Hedley Thomas (18 August 2012). "Revealed: Julia Gillard lost her job after law firm's secret investigation". The Australian. News Limited. Retrieved 30 March 2013.
  38. ^ Chris Kenny (16 February 2013). "Aunty still in denial, but proving political bias is as easy as ABC". The Australian. News Limited. Retrieved 16 February 2013.
  39. ^ "Abbott government to launch royal commission into union 'slush funds'". The Sydney Morning Herald. 12 December 2013.
  40. ^ McGowan, Michael (6 December 2018). "Husband charged with wife's murder after hit podcast". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2 April 2019.
  41. ^ Saunokonoko, Mark (20 August 2018). "Teacher's Pet podcast: Law firm explores NSW school sex abuse claims". 9 news. Retrieved 2 April 2019.
  42. ^ Cockburn, Paige; Sas, Nick (6 December 2018). "The power of the podcast — in Lynette Dawson's case was it a help or hindrance?". ABC News. Retrieved 30 December 2018.
  43. ^ David Murray (17 August 2018). "The Teacher's Pet: Podcast on hold pending further developments". The Australian. News Corporation. Retrieved 25 October 2018.
  44. ^ "Hedley Thomas, Slade Gibson win Gold Walkley for true crime podcast". ABC News. 23 November 2018. Retrieved 2 April 2019.
  45. ^ "Cordelia Fine". Cordelia Fine. 31 July 2011. Archived from the original on 27 December 2013. Retrieved 27 December 2013.
  46. ^ "Whose Australian of the Year?". Australian of the Year Awards. Retrieved 7 January 2019.
  47. ^ Walker, Jamie (21 January 2017). "The Australian's Australians of the Year 2017". The Australian. Retrieved 7 January 2019.
  48. ^ Davidson, Darren (15 May 2015). "Newspaper circulation declines moderating as digital sales soar". The Australian. Retrieved 18 May 2015.
  49. ^ Knott, Matthew (16 August 2013). "Newspaper circulation results shocker: the contagion edition". Crikey. Private Media. Archived from the original on 27 August 2013. Retrieved 26 August 2013.
  50. ^ "theaustralian.com.au Site Overview". Alexa. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 2 August 2015.
  51. ^ a b "Theaustralian.com.au Analytics". SimilarWeb. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 2 August 2015.
  52. ^ "Top 50 sites in Australia for News And Media". SimilarWeb. Archived from the original on 25 August 2015. Retrieved 2 August 2015.
  53. ^ Elks, Sarah (9 August 2007). "The Australian wins online newspaper award". News.com.au.
  54. ^ Bennet Lindsay (7 September 2017). "Winners of the 2017 Newspaper of the Year Awards revealed". Adnews. Retrieved 27 March 2019.
  55. ^ "The Australian wins three major awards at Newspaper Of The Year". Mediaweek. 6 September 2017. Retrieved 27 March 2019.

External links [ edit ]

What is this?